Smilefellan

En blogg om personlig utveckling

Oldies but goldies: Tema "visste du detta?"

Publicerad 2018-04-26 10:51:00 i Tips,

Ibland kan det vara kul (och nödvändigt) att gå tillbaka och läsa om gamla goda inlägg, eller kanske har du missat nått? No need to worry, här kommer några tips på inlägg värda att läsas om.
 
Artificiell psykologi Datorprogram som fungerar som hjälpredor till psykologer, hur funkar det och vad tycker jag om detta? Vad tycker du om detta?
 
Hur mycket EQ har du? Kort sagt kan man kalla EQ för social kompetens. Vill du veta mer om vad EQ är och hur du kan höja din EQ är detta inlägget för dig!
 
Sojaproduker farligt eller inte? Det går ständigt nya rön om vilken mat som är farlig och inte. Här har jag sammanställt vad som gäller för sojaprodukter.
 
God läsning! x
 

Beröring och välbefinnande i samma mening

Publicerad 2018-04-19 07:35:37 i Personlig utveckling, Psykisk ohälsa,

 
Det här inlägget är en fortsättning på ett tidigare inlägg som ni hittar här (5 saker jag bör göra minst en gång om dagen). Det handlar om vikten av att få och ge beröring. Hur påverkas vi av beröring och är det nödvändigt för vårat välbefinnande?
 
Huden är kroppens största organ. I huden finns nervtrådar som konstant sänder information till hjärnan. Man kan dela in dessa nervtrådar i sorter: tunna och tjocka. De tunna trådarna sänder signaler sakta medan de tjocka trådarna sänder signalerna snabbt. I huden finns även miljontals mottagare som registrerar beröringen som kommer utifrån. Beroende på hur många och hur tätt dessa mottagare sitter, desto bättre känsel har vi. Till exempel så sitter mottagarna glesare på ryggen än på fingertopparna vilket gör att det kan vara svårt att gissa rätt i bulleribock men vi kan läsa punktskrift med fingertopparna. (Per Snaprud, Forskning och framsteg, publicerad 2016-03-15,  http://www.kroppsterapiskolan.se/forskning.php).

Beröring behövs redan när man föds. Som nyfödd behöver man beröring för att utveckla nerverna och immunförsvaret. Ultraljudsbilder visar att ett foster som ännu inte har utvecklat syn, hörsel och andra sinnen sprattlar undan om någon trycker på mammans mage, den reagerar alltså på beröringen. Hos spädbarn är reaktionen till stor del omedvetet, enligt Håkan Olausson, men viktig. Samspelet mellan föräldrarna och barnet genom smekningar behövs för att barn och föräldrar ska kunna knyta ann till varandra på ett tryggt sätt. Men det finns både bra och dålig beröring. Olusten inför att bli smekt av fel person kan påverka upplevelsen och hos spädbarn kan det handla om att en stressad förälder tar i barnet med för snabba rörelser. Med rätt sorts beröring aktiveras hudens taktila C-fibrer och barnet blir lugnare, ler och visar att upplevelsen är positiv och leder till att skapa känslan av närhet mellan barn och förälder.

På 50-talet utförde forskaren Harry Harlow en serie experiment i vilka apungar fick två olika sorters surrogatmammor. Den ena var kall och tillverkad av stål-tråd, men utrustad med nappflaska och mjölk. Den andra var mjuk och varm, men utan nappflaska med mjölk. Nästan alla apungar valde den mjuka mamman, även när hot närmade sig. Vissa apungar fick inte välja, utan fick växa upp hos den kalla mamman. De utvecklades sämre både fysiskt och psykiskt och visade känslomässiga störningar.

De flesta forskningsrapporter om beröring kommer från USA, bland annat från TRI - Touch Research Institute som ligger vid University of Miami School of Medicines. TRI är det första institutet i världen som enbart ägnar sig åt forskning kring beröring och dess plats inom vetenskap och medicin. I dag har TRI etablerat forskningsinstitut vid Nova Southeastern University i USA, på Filippinerna och i Paris. Deras forskningsstudier lyfter fram hur beröring som till exempel massage bidrar till mindre sjukdomar och bättre hälsa i flera anseenden. Några exempel på områden kommer här nedan, (läs mer på deras hemsida här):

Immunsystemet

En studie där man tittade på massagens effekter på friska kvinnor och kom fram till att effekterna av efter bara en helkroppsmassage fick 56% av kvinnorna en ökad produktion av vita blodkroppar.

Astma

En studie utförd 1998 på barn som led av astma, visade att när föräldrar masserade sina barn, förbättrades barnens luftintag och lungfunktioner. Barnen visade också mindre oro och minskad produktion av stresshormonet cortisol. Dessutom minskade föräldrarnas oro.

Bulimi

En studie gjordes 1997 för att undersöka massagens effekt på tonårsflickor som led av Bulimia (ätstörningar). Testgruppen fick massage två gånger i veckan under en fem veckors period. Efter testperioden hade flickornas kroppsuppfattning förbättrats, de oroade sig mindre, hade färre depressioner samt ökade halter av dopamin och serotonin.

Kronisk trötthet

1997 gjordes en studie på massagens effekter på personer som led av kronisk trötthet. Direkt efter massage visade gruppen på minskad depression och minskad produktion av stresshormonet cortisol. Efter tio dagars massage minskade tröttheten. De somatiska symptomen minskade markant och sömnen förbättrades avsevärt.

Diabetes

En studie utförd 1997 på barn med diabetes visade att när deras föräldrar regelbundet masserade sina barn, minskade både barnens och föräldrarnas oro inför sjukdomen. Barnen hade också lättare att acceptera den diet som diabetes kräver. Även barnens glukoshalter minskade markant.

Migrän

I en studie utförd 1998 fick personer med migrän regelbunden massage. Effekterna blev minskad huvudvärk, bättre sömn och mindre oro.

Post traumatisk stress

I en studie utförd 1996 på barn som överlevt orkanen Andrew i USA, blev barnen mindre deprimerade och oroliga när de fick massage. Halten av stress-hormonet cortisol minskade också.

Källhänvisning

https://fof.se/tidning/2016/4/artikel/vart-sinne-for-narhet

 http://www.kroppsterapiskolan.se/forskning.php

http://www6.miami.edu/touch-research/Research.html)%20

Att våga byta psykolog

Publicerad 2018-04-12 09:28:00 i Psykisk ohälsa,

Ibland klaffar man inte med en annan person. Det behöver varken vara fel på dig eller den andre, utan bara att ni inte klickar kemi-mässigt. Har du fått en psykolog så har du rätt till en psykolog. Du har även rätt att få byta.
 
När jag tog modet till mig att säga till min psykolog att jag ville byta så uttryckte hon sig till svars väldigt skuldbeläggande. Jag hade känt nästan från första början att det kändes fel men under tidens gång försökt ge det en chans. När jag väl sa ifrån om att det inte kändes helt rätt så hade jag nästan valt att sluta i terapin helt och hållet för att jag trodde att det var "terapin" i sin helhet som det var fel på och inte min och hennes kontakt som inte stämde. Vi pratade förbi varandra och jag kände inte att jag kunde lita på att dela med mig om mig själv till henne trots att vi länge jobbade på att bygga upp den där tryggheten så kom den liksom aldrig. Eftersom jag är otroligt sluten av mig så måste trygghet hos min psykolog vara A och O. 
 
En psykolog ska vara öppen för signaler av att man inte tycker att det funkar och ska egentligen välkomna att man uttrycker att det inte funkar. Psykologer befinner sig i en beroendeställning och det är inte lätt att ifrågasätta som klient, men man har faktiskt rätt till det. Du är där för att få hjälp, du ska inte bara le och ta emot - du kan ifrågasätta, behöver inte hålla med och kan till och med be om att få en ny kontakt. Ibland är det svårt att få en ny kontakt på en gång. Tyvärr är det stort tryck på psykologer. Många behöver hjälp och det finns inte tillräckligt med utbildad personal. Det är en hemsk situation. Men att gå till en psykolog är som jag nämnt tidigare en investering, och tänk om du hade investerat i fel bil? Då går du kanske back istället för tjänar på det. Alltså bör du värdera en god kontakt med din psykolog och våga säga ifrån om det inte känns rätt. Stå på dig. Var även öppen för att jobba på kontakten, kanske kan det leda till att ni är en bättre relation genom att ni tillsammans pratar öppen om vad som känns fel?
 
Poängen är att du har rätt till en hörd röst även inom den tungrodda psykiatrin!
 
Nu när jag ska börja hos en ny psykolog bubblar nervositeten upp. Jag har träffat denna nya psykolog tidigare genom gruppterapin men  tankarna går ändå kring hur det ska gå? Hur det kommer kännas och om jag kommer våga öppna mig? Jag ska verkligen försöka gå in med en ny attityd. Min grundattityd är alltid: håll tyst om allt som är läskigt att prata om. Den här gången vill jag gå emot känslan, som vi säger i terapin, och faktiskt öppna upp mig direkt. Jag tror att det är lättare att upprätthålla en öppenhet om den funnits med från start än att börja som tillbakadragen och sen behöva vända på steken och allt man är van vid. Det är skitläskigt men jag vill verkligen ge det här med terapi en ny chans och då måste jag även ge, inte bara ta.
 

Om

Min profilbild

Felicia

Hej och välkommen till min blogg! Jag som äger bloggen heter Felicia, är 22 år och skriver framför allt om personlig utveckling och psykisk (o)hälsa. Jag har ingen utbildning inom detta utan skriver utifrån egna lärdomar och erfarenheter. Nya inlägg kommer i vanliga fall ut varje torsdag. God läsning! x

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela