5 saker jag försöker göra varje dag

1. Småle. Det här lärde jag mig i terapin och det låter fånigt, och kanske till och mer lite retligt, men har hjälpt mig jättemycket. Det man ska göra är att dra mungiporna uppåt bara litegrann så att det knappt blir synligt utifrån men så att du själv känner att du ler bara en aning. Det handlar mer om att du själv ska känna att du ler för din egen skull än att andra ska se att du ler, vilket istället kan kännas konstlat. Testa några gånger. Det händer saker i hjärnan när mungioprna dras upp. Första gången är oftast obekväm men fortsätt åtminstone en vecka. Kom ihåg att du ler för din egen skull, inte andras!
 
 
 
2. Röra på mig.Ta trapporna, skippa allt vad hiss och rulltrappor heter - det är seriöst de sämsta uppfinningar som finns om man tänker på kvalitén i vår dagliga vardagsmotion. Sitt inte stilla för länge och har du möjlighet så byt ut stillastående mot rörelse i all mån du kan. Det gör mer skillnad än man kan tro! Ta en promenad, gör några upphopp eller lägg dig ner och ställ dig upp igen. Eller för den delen kör ett hårt träningspass och låt svetten rinna.
 
 
 
3. Sätt mobilen på ljudlös. Ta en stund där du kopplar bort och kopplar av. Ett tips är om du har möjlighet att sätta ett särskilt tidsintervall då mobilen ska vara ljudlös och sedan automatiskt slår på ljudet igen. Jag brukar sätta en timme då och då när jag känner att jag har möjlighet och vet att jag inte väntar några samtal på ett tag. En stund för mig själv, en stund då fokuset får ligga på annanstans än att vara uppkopplad och tillgänglig till hundra procent.
 
4. Fråga (och svara) mig själv "Vad har varit bra med den här dagen?" Detta låter oerhört kliché och jag gör det faktiskt väldigt sällan själv, men de få dagar jag gör det antingen för mig själv eller högt vid matbordet då alla får dela med sig av något som varit bra med dagen, så märker jag att jag blir väldigt glad. Man måste faktiskt aktivt välja glädje. Att se saker från den ljusa sidan kräver medvetet arbete och väl valda glasögon för varje tillfälle. Det är hårt jobb som lönar sig!
 
4. Få beröring/ge beröring. Det fanns en tid då jag tyckte att kroppskontakt var läskigt och obekvämt. Jag har dock gjort en 180 graders vändning och insett hur stort och viktigt mitt behov av kroppslig kontakt är. Jag tror att jag behövde bli bekväm i min egen kropp innan jag vågade komma nära andra och verklig känna andras närhet. Många har sin "personal bubble" och det handlar inte om att man ska tränga sig in i folks inre sfär men jag tror helt och fullt att vi behöver kroppskontakt och beröring i alla möjliga former för att överleva och framförallt för att må bättre. Bara en sån sak som att jag ibland ger mig själv fotmassage gör mig så himla gott. Jag lär mig då känna vad som känns bra och inte och jag gör något som vårdar mig, alltså tar jag hand om mig själv. Det känns gott och det gör gott. Tänk då hur mycket bättre upplevelsen blir när du får massage av någon annan, varför är det så mycket skönare? (Det finns forskning om beröring och välbefinnande, detta kommer i ett inlägg framöver!)
 
 
 
 
Personlig utveckling | |
#1 - - Carola:

Super bra saker att göra tycker jag. :). Fler borde verkligen tänka på att stänga av ljudet på mobilen emellanåt. Jag har nästan aldrig något ljud på min, till min faders stora "glädje". Han blir arg för att jag aldrig svarar, men mitt sinne får sin "stillhet" så han får bli arg bäst han vill. Hoppas att allt är bra med dig. Massa kramar <3 <3

#2 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Så bra saker som fler borde ta del av :) Heja dig! <3

Svar: Tack! :)
Felicia

Upp