Beröring och välbefinnande i samma mening

 
Det här inlägget är en fortsättning på ett tidigare inlägg som ni hittar här (5 saker jag bör göra minst en gång om dagen). Det handlar om vikten av att få och ge beröring. Hur påverkas vi av beröring och är det nödvändigt för vårat välbefinnande?
 
Huden är kroppens största organ. I huden finns nervtrådar som konstant sänder information till hjärnan. Man kan dela in dessa nervtrådar i sorter: tunna och tjocka. De tunna trådarna sänder signaler sakta medan de tjocka trådarna sänder signalerna snabbt. I huden finns även miljontals mottagare som registrerar beröringen som kommer utifrån. Beroende på hur många och hur tätt dessa mottagare sitter, desto bättre känsel har vi. Till exempel så sitter mottagarna glesare på ryggen än på fingertopparna vilket gör att det kan vara svårt att gissa rätt i bulleribock men vi kan läsa punktskrift med fingertopparna. (Per Snaprud, Forskning och framsteg, publicerad 2016-03-15,  http://www.kroppsterapiskolan.se/forskning.php).

Beröring behövs redan när man föds. Som nyfödd behöver man beröring för att utveckla nerverna och immunförsvaret. Ultraljudsbilder visar att ett foster som ännu inte har utvecklat syn, hörsel och andra sinnen sprattlar undan om någon trycker på mammans mage, den reagerar alltså på beröringen. Hos spädbarn är reaktionen till stor del omedvetet, enligt Håkan Olausson, men viktig. Samspelet mellan föräldrarna och barnet genom smekningar behövs för att barn och föräldrar ska kunna knyta ann till varandra på ett tryggt sätt. Men det finns både bra och dålig beröring. Olusten inför att bli smekt av fel person kan påverka upplevelsen och hos spädbarn kan det handla om att en stressad förälder tar i barnet med för snabba rörelser. Med rätt sorts beröring aktiveras hudens taktila C-fibrer och barnet blir lugnare, ler och visar att upplevelsen är positiv och leder till att skapa känslan av närhet mellan barn och förälder.

På 50-talet utförde forskaren Harry Harlow en serie experiment i vilka apungar fick två olika sorters surrogatmammor. Den ena var kall och tillverkad av stål-tråd, men utrustad med nappflaska och mjölk. Den andra var mjuk och varm, men utan nappflaska med mjölk. Nästan alla apungar valde den mjuka mamman, även när hot närmade sig. Vissa apungar fick inte välja, utan fick växa upp hos den kalla mamman. De utvecklades sämre både fysiskt och psykiskt och visade känslomässiga störningar.

De flesta forskningsrapporter om beröring kommer från USA, bland annat från TRI - Touch Research Institute som ligger vid University of Miami School of Medicines. TRI är det första institutet i världen som enbart ägnar sig åt forskning kring beröring och dess plats inom vetenskap och medicin. I dag har TRI etablerat forskningsinstitut vid Nova Southeastern University i USA, på Filippinerna och i Paris. Deras forskningsstudier lyfter fram hur beröring som till exempel massage bidrar till mindre sjukdomar och bättre hälsa i flera anseenden. Några exempel på områden kommer här nedan, (läs mer på deras hemsida här):

Immunsystemet

En studie där man tittade på massagens effekter på friska kvinnor och kom fram till att effekterna av efter bara en helkroppsmassage fick 56% av kvinnorna en ökad produktion av vita blodkroppar.

Astma

En studie utförd 1998 på barn som led av astma, visade att när föräldrar masserade sina barn, förbättrades barnens luftintag och lungfunktioner. Barnen visade också mindre oro och minskad produktion av stresshormonet cortisol. Dessutom minskade föräldrarnas oro.

Bulimi

En studie gjordes 1997 för att undersöka massagens effekt på tonårsflickor som led av Bulimia (ätstörningar). Testgruppen fick massage två gånger i veckan under en fem veckors period. Efter testperioden hade flickornas kroppsuppfattning förbättrats, de oroade sig mindre, hade färre depressioner samt ökade halter av dopamin och serotonin.

Kronisk trötthet

1997 gjordes en studie på massagens effekter på personer som led av kronisk trötthet. Direkt efter massage visade gruppen på minskad depression och minskad produktion av stresshormonet cortisol. Efter tio dagars massage minskade tröttheten. De somatiska symptomen minskade markant och sömnen förbättrades avsevärt.

Diabetes

En studie utförd 1997 på barn med diabetes visade att när deras föräldrar regelbundet masserade sina barn, minskade både barnens och föräldrarnas oro inför sjukdomen. Barnen hade också lättare att acceptera den diet som diabetes kräver. Även barnens glukoshalter minskade markant.

Migrän

I en studie utförd 1998 fick personer med migrän regelbunden massage. Effekterna blev minskad huvudvärk, bättre sömn och mindre oro.

Post traumatisk stress

I en studie utförd 1996 på barn som överlevt orkanen Andrew i USA, blev barnen mindre deprimerade och oroliga när de fick massage. Halten av stress-hormonet cortisol minskade också.

Källhänvisning

https://fof.se/tidning/2016/4/artikel/vart-sinne-for-narhet

 http://www.kroppsterapiskolan.se/forskning.php

http://www6.miami.edu/touch-research/Research.html)%20

Personlig utveckling, Psykisk ohälsa | |
#1 - - Nathalie:

Jag önskar att jag gillade beröring, men för mig är det FRUKTANSVÄRT. Jag vill inte att någon rör mig och gör någon det ändå så gör det ont i hela kroppen och jag blir så hemskt dålig till mods.
Kram

Svar: Jag håller med oönskad beröring är en hemsk känsla. Jag tyckte det var jättejobbigt med beröring förut men när jag lärde mig att bara tolerera den beröring som kändes okej och satte gränser så har det blivit mycket bättre. Dessutom är ett bra tips att massera sina egna fötter eller något liknande :)
Felicia

#2 - - Carola:

Riktigt spännande och intressant. Men så sorgligt med dem stackars aporna som fick en mjuk mamma eller en i stål :(. Men ändå intressant. Hoppas att du har det bra. Massa kramar <3

Svar: Tack! Ja jag reagerade också med medlidande för de stackars aporna. Detsamma till dig!
Felicia

#3 - - Maja - Våga prata om psykisk ohälsa:

Tack för ett intressant inlägg, gillar att läsa när man blandar in fakta också!

Känner att jag får nog får börja bli lite mer pepp på massage när min partner föreslår det haha.

Ta hand om dig!

Svar: Vad kul att höra att du gillade inlägget! Kram
Felicia

#4 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Intressant att läsa. Stackars apungarna som fick växa upp med den kalla mamman :( Men förstår ju poängen ändå

Upp