Smilefellan

En blogg om personlig utveckling

Det här med att varva ner

Publicerad 2018-06-28 10:00:00 i Personlig utveckling, Psykisk ohälsa,

 
I perioder blir jag väldigt upp i varv. För många intryck och påfrestningar gör att hjärnan sätter in högre och högre växel tills jag går på snabbspols-knappen. Det leder till att jag blir disträ (på grund av många bollar i luften samtidigt) och till att jag inte vågar sakta ner (för att jag då känner hur nära kraschen jag är). Jag pratar snabbare och om allt möjligt, kan byta samtalsämne så många gånger att jag tillslut inte vet vad det var jag tänkte säga - medan jag säger det. Jag spänner musklerna och kan inte sitta still. Jag börjar tänka konstiga tankar och det känns som att jag ser livet genom en bubbla. Mest av allt spinger jag på, i full fart medan den där rädslan för att krascha infinner sig i kroppen och gör att jag bara springer fortare i ett försök att undvika den. Vad behöver jag göra då? Jo, varva ner. Hur gör man det då? Ja, det är där individualiteten kommer in och även en annan aspekt: övningen.
 
Vad som gör oss lugna är individuellt. Och ibland vet vi inte med oss vad som funkar redan från start utan vi måste testa oss fram, öva och ge olika saker en chans att hjälpa oss. Ett exempel är yogan för mig. När jag inte gjort yoga på ett tag och pappa märker att jag börjar bli lite väl energisk och snabbspringande, så säger han åt mig att göra yoga. "Det hjälper inte" svarar jag då och tror helt och fullt på mig själv. Sen en dag testade jag att köra ett yogapass, och jo minsann, visst blev jag lugnare och landade i mig själv tack vare den. Ibland kan saker som man inte "tror" ska funka, faktiskt funka. Men det vet man ju inte förrän man gett det en chans. Jag hade lika gärna kunnat sätta mig sticka, målat mandalas, läsa en bok, mediterat, spelat tetris på mobilen eller lagt mig i badet och lyssnat på en podcast. Listan på förslag kan göras lång, det finns fler alternativ än de jag just namgett.
 
Vikten av att varva ner är att vi hinner känna vad som känns. Vilka känslor har jag egentligen i kroppen? Vi ser på de uppgifter vi har att göra på ett annat sätt. Istället för att ha tio bollar i luften samtidigt kan vi med lugn och ro plocka upp en i taget och se vad som behöver göras just för att den bollen ska fungera. Vi får en chans att koppla bort omvärlden och kan förhoppningsvis för en stund slippa oro och vardagstankar. Vi sänker vår puls. Kroppen slipper vara i konstans stressläge om vi faktiskt hittar lugnet i oss själva. Vi får även lättare att hitta den där lugna sinnesstämningen i stressiga situationer om vi har övat på att hitta samma sinnesstämning innan själva situationen sker. Så om jag tränar på att lugna ner mig med yoga, och vet hur det känns att ta tre djupa andetag och känna hur kroppen och sinnet landar, så kommer jag i stressiga situationer lättare dra mig till minnes hur jag ska andas och hur jag ska göra får att landa i samma känsla där och då. Övning ger färdighet.
 
Det är jättesvårt att gå från överenergisk till avslappnat. Vad jag har lärt mig av egen erfarenhet är att 
 
1. Inte lita på mina egna ursäkter, som när jag sa att "Yoga minsann inte alls funkar". 
 
2. Gå emot känslan. Det är läskigt att varva ner när man är mitt uppe i att springa för fullt, för då kanske man hinner känna hur jobbigt det faktiskt är att springa. Kanske mår jag inte så bra som jag tror, jag har bara inte känt efter förrän nu? Våga gå emot rädslan, och våga gå emot stressen. 
 
Kortsiktigt så kan det kännas kluvet, obekvämt, läskigt och onödigt men i längden kommer det hjälpa dig så att du kan fortsätta framåt men i en hållbarare takt - och hjälpa dig undvika att springa rätt in i väggen.

Kommentarer

Postat av: Emma Engström

Publicerad 2018-07-01 17:52:53

Vilket bra inlägg! :D

Svar: Tack :)
Felicia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia

Hej och välkommen till min blogg! Jag som äger bloggen heter Felicia, är 22 år och skriver framför allt om personlig utveckling och psykisk (o)hälsa. Jag har ingen utbildning inom detta utan skriver utifrån egna lärdomar och erfarenheter. Nya inlägg kommer i vanliga fall ut varje torsdag. God läsning! x

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela