Smilefellan

En blogg om personlig utveckling

Att vara här och nu

Publicerad 2018-02-19 11:18:00 i Personlig utveckling, Psykisk ohälsa,

I terapin jobbar vi mycket med att vara "här och nu". Dvs medvetet närvarande i stunden. Till exempel så kan man göra en övning: tre a-4 papper ligger på golvet varav det står "Dåtid" på den ena, "nutid" på den i mitten och "framtid" på den sista. Sedan får man ställa sig vid den man mentalt befinner sig i just för stunden. Vanligtvis får man flytta sig fram och tillbaka som en jojo eftersom tankarna kan gå en hit och en dit. "Vad ska jag göra sen?" "Nu tänker jag på en sak som hände igår.." "Vad ska jag äta när jag kommer hem?" Tankarna kan lätt flaxa runt som galningar i huvudet. Det är dock väldigt sällan man är och stannar kvar vid lappen "här och nu". Det är högst omöjligt att alltid vara just där man är, totalt medvetet närvarande, det säger även psykologerna som lär ut just medveten närvaro. Ingen är alltid här, alltid nu. Däremot kan det vara en bra strävan, en bra sak att öva på.
 
Att vara här och nu medför inte automatiskt att man mår bra. Här och nu kan innebära smärta, stress eller en obekväm känsla. Här och nu kan innebära lugn, intresse och nyfikenhet. Här och nu kan innebära att man lyssnar på det samtal som pågår. En sak som jag behöver öva på är att inte göra andra saker medan jag talar i telefon. Automatiskt går händerna för att plocka upp grejer från golvet, sätta pastan på kokning eller göra något annat under tiden som jag samtalar med någon i telefonen. Därav är jag på två ställen samtidigt och kan inte fullt ut fokusera på det aktuella samtalet. Jag skulle vilja ge min syster, min pappa eller min vän min fulla uppmärksamhet. 
 
Om man försöker vara mer medveten om nuet så tror jag att det är lättare att både lägga märke till när det känns jobbigt och när det känns bra. Tillfällen man inte uppskattar och tillfällen som man uppskattar. Fula stunder och fina stunder. Jag tror, och jag säger tror eftersom jag inte alls är duktigt på att vara här och nu, att jag skulle bli bättre på att se att livet kan vara både och. Att se att ens liv är lika fint som ett instagramflöde samtidigt som det finns stunder man hellre raderar, och att inse att det är så för alla, är nog att vara medvetet närvarande. Att veta att livet är rent och smutisgt i perioder, under en vecka och under en dag. Om jag bli mer medveten om livets alla stunder kanske jag lättare kan välja och vraka, plocka russinen ur kakan och fokusera på det fina eftersom jag ser att det finns både och. Det måste få vara okej att vissa stunder är bra och vissa är dåliga. Det viktigaste är nog att man inte tror att gräset är grönare på andra sidan. Det folk visar upp på sociala medier är oftast de russin de plockat ur kakan, inte hela deras liv. 
 
Livet är inte så fancy pancy som sociala medier vill få dig att tro. Samtidigt kan man faktiskt göra livet rätt fancy pancy genom att ha inställningen att ta vara på alla mysiga, trevliga och glada tillfällen som ges. Det är en god blandning av att vara medveten om att livet ibland kan vara rätt skitigt (och att folk sällan lägger ut bilder på sådana tillfällen i sina bloggar, instagramflöden osv) och att man samtidigt kanske missar väldigt fina stunder om man hela tiden går runt och är pessimistisk och negativ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia

Hej och välkommen till min blogg! Jag som äger bloggen heter Felicia, är 22 år och skriver framför allt om personlig utveckling och psykisk (o)hälsa. Jag har ingen utbildning inom detta utan skriver utifrån egna lärdomar och erfarenheter. Nya inlägg kommer i vanliga fall ut varje torsdag. God läsning! x

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela