Smilefellan

En blogg om personlig utveckling

Vi styrs av våra vanor, kan vi förändra dem?

Publicerad 2018-02-26 08:47:00 i Miljö, Personlig utveckling,

Jag har läst Vanans makt av Charles Duhigg. Detta för att jag, när jag skrev om isarna och glaciärerna som smälter i ex Alaska (läs här), blev intresserad av frågeställningen: Varför vet vi vad som behöver göras för att förbättra miljön, men gör det inte?
 
En av mina teorier, jag kommer försöka ta upp ett flertal här på bloggen, är att det handlar om vanor. Våra liv består av olika vanemönster. Vanor gör oss lugna och låter hjärnan vila. William James, 1892, sa "Vårt liv, i den mån det har en avgränsad form, är inget annat än en samling vanor" och över 40% av våra dagiga handlingar är vanor och inte beslut (enligt Vanans makt av Charles Duhigg).
 
 
Processen hos en vana kallar Internalisering och är beroende av de basala ganglierna i hjärnan som "lagarar vanorna" och tar hand om minnet av mönster och förmågan att ledas till andling av dessa. En vana börjar av en utlösande faktor, en "signal". I början av processen är hjärnans aktivitet hög då den letar efter bekanta mönster som kan utlösa vanan. När signalen hittas så utlöser den ett automatläge hos hjärnan för den vana som gäller, och då går hjärnans aktivitet ner (blir lägre). Hjärnan slutar att delta "fullt ut" och det krävs mindre ansträngning under vad som kallas för "beteendet" - alltså den vana man utövar. Tillslut når man vad som kallas för "belöningen" och då höjs aktiviteten i hjärnan igen. Belöningen hjälper hjärnan att bestämma om händelseförloppet är värt att komma ihåg till nästa gång och kollar av läget så att agerandet var i balans med den utlösande vanan. Belöningen kan vara både fysisk eller psykisk. Behovet av att få samma belöning skapar en återkommande cirkel av "signal", "beteeende" och "belöning" vilket kallas Vanecirkeln.
 
 Tre exempel på vanecirklar:
 
Utlösande faktor: Ser cigaretter - Beteende: Röker - Belöning: Nikotinkick (avslappning) - Behov (som skapar vanecirkeln): Sug efter nikotin/Behov att lindra abstinensen, vilket får cirkeln att börja om igen.
 
Utlösande faktor: Väntar på bussen - Beteeende: Slösurfar på mobilen - Belöning: Underhållning - Behov (som skapar vanecirkeln): Behov av förströelse.
 
Utlösande faktor: Snöra på sig gympaskorna - Beteende: Löptur - Belöning: Endorfinet, stolthet(nöjdhet) - Behov (som skapar vanecirkeln): Känsla av att ha åstadkommit något.
 
Om man kopplar det här med vanor till våra miljöskadliga beteeenden så har jag som sagt en teori om att det finns en stor grupp människor som tror att de lever mer miljövänligt än vad de faktiskt gör, samt en annan stor grupp som är omedvetna om de vanor och beslut de tar i vardagen och vad dessa beslut har för effekt på miljön. så frågan lyder: varför vet vi vad vi behöver göra, men gör det inte ändå? Ett svar kan då vara att vi har vanor som gör att vi inte tänker på de beslut vi tar och i sin tur då kanske tar väldigt dåliga beslut, gällande miljöfrågan. Hjärnan ser inte skillnad på bra och dåliga vanor. Vilken tur det är då att man faktiskt kan förändra vanor, även väl invanda sådana. Hjärnan kommer alltid leta efter olika sätt att få spara på krafterna, detta kallas för "kraftbesparningsinstinkten" och det är själva grunden i varför vanor bildas.  Genom att bli medvetna om våra signaler och belöningar så kan vi förändra beteendet. Små förändringar är oftast det som krävs för att bryta en vana, som till exempel att snöra på sig joggingskorna INNAN man sätter sig i tvsoffan, eller ställer fram en skål med frukt på bordet istället för en skål med godis. Om man inte medvetet bekämpar en vana så kommer mönstret att fortsätta och ske automatiskt. En första vaneförändring som jag tycker att du ska ta dig ann är att köpa närodlat istället för det första eller det billigaste du ser i butiken. Skriv en inköpslista och googla i förväg på bäst passande produktsmärke, vart är det odlat? Vilka ekologiska alternativ finns? Och sen tar du tid på dig i butiken att titta på utbudet och våga välja det lite dyrare men mer passande i produktväg. Kort och gott: Var lite mer förberedd och handla inte hungrig eller stressad, så impulsköper du eller köper det du är "van" att köpa. Förstår ni vart jag vill komma?
 
Som hjälp har ni här en lista på produkter som man bör köpa eko:
 
Kaffe
 
Frukter och grönsaker som man äter skalet på
 
Ansiktsprodukter
 
Kött
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia

Hej och välkommen till min blogg! Jag som äger bloggen heter Felicia, är 22 år och skriver framför allt om personlig utveckling och psykisk (o)hälsa. Jag har ingen utbildning inom detta utan skriver utifrån egna lärdomar och erfarenheter. Nya inlägg kommer i vanliga fall ut varje torsdag. God läsning! x

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela