Smilefellan

En blogg om personlig utveckling

Därför måste du ibland ta ett steg tillbaka

Publicerad 2018-03-22 16:18:00 i Personlig utveckling, Psykisk ohälsa,

 
 
Här kommer en liten fortsättning på mitt förra inlägg om de olika stegen för att få något gjort, som ni ser på bilden ovan. Det var faktiskt tack vare en kommentar från en av er läsare som jag kom på en bra liknelse att tänka på när man känner att man tar steg bakåt istället för framåt. Som ni ser ovan lyder den "ibland måste man backa för att kunna ta sats". Det är precis vad det kan handla om, ta till exempel steget: hur gör jag? Ibland är det inte så lätt att bara lyckas, man behöver kanske tänka ut exakt hur man ska gå till väga eller förbereda sig på bästa sätt och detta kräver då att man backar några steg, samlar ihop sig och sen fortsätter framåt på lite stadigare ben. Eller backa för att ta reda på vad det faktiskt är man vill.
 
Man kan även behöva backa för att vila upp sig. Har ni koll på psykiska och fysiska sårbarheter? (Tack till pappa som hjälpte mig sammanfatta detta) Psykiska sårbarheter är alla starka känslomässiga upplevelser och påfrestningar, både negativa och positiva. Fysiska sårbarheter är fysiska påfrestningar, exempelvis sjukdom, hunger, pms, sömnbrist osv.
 
Psykiska eller fysiska påfrestningar får vi alla i perioder. Då kan det hända att jag behöver backa några trappsteg på bilden. Är jag "ur form" så är det svårare att få saker gjorda, oavsett om anledningen till att jag är ur form är på grund av att jag är fysiskt sjuk eller har gått igenom något känslomässigt jobbigt som tynger mig, eller något positivt som upprymmer mig (för även positiva upplevelser tar psykisk energi). Att man ibland hamnar på steget "jag klarar inte av det" eller "jag ska inte göra det" är därför inte ett automatiskt misslyckande. Det har att göra med hur mycket vi orkar för stunden och ibland orkar vi faktiskt inte göra det vi vill/borde/önskar att vi klarade av. Pappa brukar säga detta: Det handlar inte om hur man fördelar sin tid utan hur man fördelar sin energi. Man kan alltid hoppa upp på hästen igen nån annan gång, dvs försöka igen. Det jag försöker säga är att det inte behöver vara fel att stå längst ner på trappstegen där man inte "gjorde det", bara för att du inte gör det idag betyder inte att du inte klarar av det nån annan dag. Återhämtning, förberedelse och försök. Jag repeterar: återhämtning, förberedelse och försök. Fortsätt sen så. Jag kan inte lägga vikt nog på att när man försöker göra något som känns svårt/läskigt/jobbigt så är det utförandet som är det viktiga, inte hur bra resultatet blir. Att du gör är viktigare än hur bra/väl/snyggt du lyckas. Ta till exempel att gå till gymmet. Det kan kännas riktigt motigt när man sitter hemma. Man bestämmer sig, åker till gymmet och går in genom dörrarna. Väl där känner man nej, usch nu åker jag hem. Ja, du klarade det. Du tog dig till gymmet. Det är oviktigt huruvida du faktiskt tog ett löpsteg eller lyfte nått tungt. Du tog dig dit, du klarade det. Det handlar i detta exempel mindre om att träna och mer om att gå emot känslan av att inte vilja gå till gymmet. Då ska man känna sig stolt. Du kanske går in, ställer dig på löpbandet och sen går du av och åker hem. Ja, du klarade det. Det kanske inte var ett snyggt träningspass men du gjorde det. Förstår ni hur man kan vrida och vända på stenarna tills de leder dig till utveckling och stärker din självkänsla? Var snäll mot dig själv, se möjligheterna istället för misslyckanden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Felicia

Hej och välkommen till min blogg! Jag som äger bloggen heter Felicia, är 22 år och skriver framför allt om personlig utveckling och psykisk (o)hälsa. Jag har ingen utbildning inom detta utan skriver utifrån egna lärdomar och erfarenheter. Nya inlägg kommer i vanliga fall ut varje torsdag. God läsning! x

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela