Dessa fördelar får din hjärna av fysisk aktivitet

 
Tänk om det fanns något du kunde göra just nu som skulle ha en direkt positiv påverkan på din hjärna, inklusive ditt mående och fokus. Något som även skulle kunna skydda din hjärna mot depression, alzheimers och demens. Fysisk aktivitet har direkt och långvarig effekt på din hjärna som håller hela livet. Det säger Neuroforskaren Wendy Suzuki i detta Ted-talk.
 
Hon pratar framför allt om tre delar i hjärnan, Prefrontala cortex som har en viktig roll i beslutsfattande, fokus, uppmärksamhet och din personlighet, Temporalloben (höger och vänster) vars struktur formar och bevarar långtidsminnen, denna struktur kallas hippocampus.
 
Wendy Suzuki började forska kring långtidsminnet och Hippocampus men bytte riktning när hon upptäckte av egen erfarenhet vad motion gjorde med hjärnan. Bättre mående, bättre energi, bättre fokus var sådant som hon upptäckte hos sig själv efter att hon börjat träna regelbundet, vilket det även fanns stödjande forskning om.
 
Fysisk aktivitet är det mest transformerande du kan göra för din hjärna av följande skäl..
 
- Det har direkt påverkan på din hjärna. Ett enda träningspass kommer att öka dina nivåer av neurotransmittorer som dopamin, serotonin och noradrenalin som gör att du mår bra efter träningspasset. Det kan även förbättra din förmåga att fokusera din uppmärksamhet vilket håller i sig i minst 2 timmar efter träningspasset, samt förbättra din reaktionsförmåga (din förmåga att fånga en fallande kaffekopp från bordet).
 
- Genom regelbundet motionerande får du långvarig påverkan på din hjärna. I Hippocampus kan man få helt nya hjärnceller och öka volymen, som förbättrar ditt långtidsminne. Volymen i prefrontala cortex ökar och förbättrar ditt fokus och din uppmärkamhet. Det förbättrade måendet som du upplever direkt efter ett träningspass blir också långvarigare vid regelbundet motionerande.
 
- Fysisk aktivitet kommer att skydda din hjärna. Ju mer du tränar ju större och starkare blir din Hippocampus och Prefrontala cortexen, likt muskler. Hippocampus och Prefrontala cortexen är de två områden som är mest mottagliga för neurodegenerativa sjukdomar och normal kognitiv försämring av åldrandet. Med ökad motion över din livstid kommer du inte att bota demens eller alzheimer men du kommer att skapa de starkaste och största Hippocampus och prefrontal cortex du kan, så att det tar längre tid för dessa sjukdomar att faktiskt få en påverkan på dig.
 
Vad behöver du göra för att få dessa fördelar?
30 minuter pulshöjande aktivitet, 3-4 gånger i veckan. Wendy Suzuki ger förslag som att gå en extra runda på promenaden, ta trapporna och dammsug ordentligt hemma.
Personlig utveckling | |
#1 - - Carola:

Fysisk aktivitet kan ju verkligen göra "underverk". Det är synd att hela samhället blir mer och mer inaktivt, särskilt typ skolor där det kan läggas en grund inför framtiden gällande vanor kopplade till fysisk aktivitet :(. Men vi får hoppas att beslutsfattare eller någon börjar inse det och satsar mer på fysisk aktivitet i skolan :).

Svar: Ja du har verkligen helt rätt, att satsa på fysisk aktivitet är att satsa på samhället, framtiden och livet :)
Felicia

Upp